Thursday, July 22, 2010

'Hartawan ketum'

JERLUN: Seorang lelaki warga emas layak digelar ‘hartawan ketum’ kerana kehidupan mewahnya walaupun pernah empat kali ditahan kerana mengedar dan memproses air ketum di Kampung Tandop Kedabu, di sini, sejak lima tahun lalu.

Sejak berkecimpung perniagaan haram itu, lelaki berusia 65 tahun, mampu hidup senang termasuk membina rumah ‘mewah’ dan membeli kereta selain menyara ahli keluarga.

Ketika disiasat anggota Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik (JSJN) Kedah, lelaki itu memberi pelbagai alasan bagi mengelak ditahan pihak berkuasa.

Dalam serbuan kira-kira jam 12 tengah hari, warga emas itu bersama anak lelaki dan anak saudaranya tidak pernah serik walaupun rumah mereka pernah diserbu empat kali kerana menjual dan memproses air ketum di kampung berkenaan.

Dia begitu licik kerana menyimpan air ketum di seberang sungai kira-kira 50 meter dari rumahnya bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

Ketua JSJN Kedah, Superintendan Baharom Othman berkata, operasi diketuai Cif Inspektor Shahran Termizi membabitkan 15 anggota itu menyerbu dua rumah di kampung berkenaan yang juga milik pasangan adik-beradik.

“Warga emas berusia 65 tahun ditahan bersama anak lelaki, 20-an serta anak saudara lelaki, 20, di dua rumah berasingan.

“Ketika serbuan, tiga lelaki berusia 20 hingga 30-an dipercayai pelanggan berada di dua rumah berkenaan yang terletak selang sebuah.

“Warga emas berusia 65 tahun ditahan bersama anak lelaki, 20-an serta anak saudara lelaki, 20, di dua rumah berasingan.

“Ketika serbuan, tiga lelaki berusia 20 hingga 30-an dipercayai pelanggan berada di dua rumah berkenaan yang terletak selang sebuah.

“Warga emas dan anaknya sedang melayan pelanggan dengan menjual air ketum yang diletakkan atas meja manakala anak saudaranya serta dua pelanggan sedang membungkus air ketum untuk diedarkan di kawasan berhampiran,” katanya ketika ditemui di sini, semalam.

Beliau berkata, kedua-dua rumah berkenaan pernah diserbu empat kali kerana disyaki mengedar dan memproses air ketum kepada penduduk berhampiran.

“Dalam operasi itu, polis merampas 350 bungkus air ketum siap diproses, lima kilogram daun ketum, dua tong gas, dua dapur masak dan dua periuk besar bernilai lebih RM10,000.

“Kita sudah membuat empat kali serbuan di kedua-dua rumah itu sepanjang tahun ini dan kali terakhir pada Mei lalu,” katanya.

“Semua mereka kemudian dibawa ke IPK dan akan menjalani ujian air kencing. Mereka disiasat mengikut Seksyen 30 (3) Akta Racun 1952 yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara maksimum empat tahun dan denda maksimum RM10,000,” katanya.



source: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Hartawanketum/Article

No comments: