Wednesday, July 7, 2010

Tidak sesal jadi janda muda

DIA tidak pernah menyesal menjadi janda pada usia muda. Farina Jamhari yang digilap melalui Akademi Fantasia 8 (AF8) berkata, lapan tahun bergelar ibu tunggal adalah tempoh yang mematangkan dirinya untuk menjadi lebih kuat.

"Saya berkahwin pada usia 18 tahun. Bekas suami saya (Awang Hasni, 31, kakitangan Petronas) ada pertalian saudara dengan keluarga saya. Ketika umur saya 20 tahun, kami bercerai.

"Saya dan bekas suami sepakat untuk bercerai ketika usia anak sulung kami, tiga bulan. Kami bercerai kerana tiada persefahaman lagi dan saya tidak menyesal dengan apa yang ditakdirkan itu. Mungkin kerana kami berkahwin pada usia yang terlalu muda," katanya.

Kata Farina, 28, selepas bercerai, anaknya, Hasya Yasmin, 8, tinggal dengan ibunya di Sarawak.

"Demi masa depan karier seni, saya putuskan untuk menetap di Kuala Lumpur bersendirian. Sekalipun berjauhan, hubungan saya dan anak perempuan tetap rapat dan kami sering berhubung melalui telefon setiap hari. Hubungan saya dan bekas suami juga masih baik kerana kami bercerai secara baik," katanya.

Sampai hari ini, kata Farina, 28, yang berasal dari Bintulu, Sarawak, ini masih belum terbuka hati lagi untuk berkahwin semula.

"Saya memang ada kawan lelaki tapi hubungan itu tidak lebih daripada kawan saja. Justeru, apabila keluar gosip saya ada hubungan dengan bakal juruterbang yang dikenali sebagai U, saya rasa terkejut kerana kami hanya berkawan baik dan bukan kekasih.

"U yang hubungi saya kerana kawan-kawannya beritahu gambar simpanan peribadi kami dipaparkan di dalam akhbar. Kami pun tidak tahu bagaimana gambar kami makan di kedai mamak itu boleh tersebar. Saya hairan gambar itu yang tersebar dan bukan gambar saya dengan kawan-kawan lelaki lain," katanya.

Kata Farina, dia mula berkawan dengan U pada Disember tahun lalu.
"Kami sudah berkawan baik selama tujuh bulan dan ia tiada membabitkan soal hati. Kali terakhir, kami berjumpa ialah sebelum saya masuk AF8. Saya berharap gosip ini dihentikan segera kerana saya simpati pada U kerana dirinya dikaitkan dengan saya pula," katanya.

Buat masa ini, kata Farina, dia ingin fokus pada karier nyanyian yang diminatinya itu.

"Maklumlah, saya mulakan karier nyanyian pada waktu lewat iaitu ketika usia 28 tahun. Mungkin ramai orang yang tidak tahu, saya terpaksa menunggu selama enam tahun untuk masuk AF8. Sebelum ini, saya pernah buat uji bakat ketika AF2 dan hanya sekadar menjadi pelajar 'KIV' saja.

"Sekarang apabila dapat peluang menjadi artis di bawah pengurusan Best Malaysia Entertainment (BME), saya tidak akan lepaskan peluang mengejar impian saya menjadi penyanyi yang berjaya," katanya.

Pada sesi fotografi Rap bersama Farina yang diatur BME, baru-baru ini, Farina akui status ibu tunggal bukan penghalang buatnya mendapat tempat di persada muzik tanah air. Akuinya lagi, dia juga akan bekerja keras membina namanya kerana tidak mahu dilabel sebagai 'artis mi segera'.

Bagaimanapun kata Farina, ramai tidak tahu dia sudah keluar dari pengurusan Astro Entertainment Sdn Bhd (AESB), sejak dua bulan lalu.

"Pihak AESB sudah keluarkan lima dari 12 artis yang bernaung di bawah pengurusan mereka dan saya salah seorang daripadanya. Selepas keluar dari AESB, pengurusan BME menawarkan saya bernaung dengan mereka.

"Sebenarnya, saya sudah kenal lama dengan Syuib Ismail yang juga pemilik syarikat BME ini ketika dia menjadi pengurus Bob AF lagi, Saya terus terima tawaran BME untuk mengikat kontrak setahun dengan mereka. Bukan saja Syuib, saya juga sudah kenal Bob kerana kami sering masuk pertandingan lagu asli ketika di Sarawak dulu kerana kami sama-sama berasal dari Sarawak," katanya.

Tambah Farina yang mengagumi penyanyi Dayang Nurfaizah dan Hetty Koes Endang, dia hanya mahu memandang ke depan.

"Saya berharap selepas ini pihak yang ingin mengundang saya menyanyi boleh berhubung terus dengan pengurusan BME kerana mereka yang menguruskan agenda seni saya sekarang," katanya.

Ketika ditemui, Farina memberitahu dia sibuk mempromosikan singlenya yang rancak bersama KRU, Hujung Minggu ciptaan Edry Halim.

"Lagu ini rancak dan 'catchy' seperti lagu dendangan Amy Mastura. Single kedua saya pula dijangka siap selepas raya nanti.

"Saya akan keluar dengan lagu raya dulu dan untuk single kedua pula kami masih cari lagu yang bagus lagi. Konsep single ini masih pop lagi. Antara komposer yang saya ingin bekerjasama untuk single seterusnya ialah Sharon Paul dan Rudy Mohd.

"Secara peribadi, saya ingin lari daripada imej AF8 dan kini saya Farina yang baru. Pihak BME juga tidak membelakangkan saya kerana mereka akan berbincang mengenai konsep dan lagu itu dengan saya terlebih dulu sebelum ia dijadikan single saya. Selepas single, barulah pihak mereka merancang untuk buat album penuh saya pula," katanya.

Sekalipun sudah keluar dari AESB, Farina tetap meluangkan masanya untuk menjayakan program Astro, Kalau Berani dan Gempak Selebriti Astro.

"Persembahan terbaru saya ialah di Laman Santai di Istana Budaya nanti," katanya.

Mengenai bidang lakonan pula, kata Farina, dia ingin dikenali dengan bersandarkan bakat nyanyiannya terlebih dulu.

"Sebelum ini, saya pernah pergi uji bakat drama Kau dan Aku untuk musim kedua dan ia sekadar suka-suka," katanya.

PROFIL

Nama sebenar: Zafarina Jamhari
Tarikh lahir: 7 Oktober 1982
Umur: 28 tahun
Asal: Bintulu, Sarawak
Kerjaya: Penyanyi
Status: Ibu tunggal
Anak: Hasya Yasmin, 8 tahun
Single popular: Hujung Minggu
Album: Album kompilasi AF8
Pencapaian: Finalis AF8 (tersingkir pada minggu kelapan)



source: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Tidaksesaljadijandamuda/Article

No comments: