Saturday, May 22, 2010

Misi tergendala: Remaja lari ke Lombok ditahan imigresen

JAKARTA: Selepas melepasi kesukaran membawa keluar remaja Iban berasal Sarawak, Steffanie Liana anak Langka dari Pulau Lombok ke Jakarta, misi menyelamatnya oleh Biro Aduan Komuniti Pemuda Umno sekali lagi berhadapan rintangan di sini.
Pengerusi biro, Datuk Muhammad Khairun Aseh, berkata gadis 15 tahun itu terpaksa ditahan untuk tempoh tertentu di Pusat Detensi (tahanan) Derektorat Keimigrasian Indonesia di Jakarta.


Menurutnya, biro terpaksa akur undang-undang imigresen di negara itu lebih-lebih lagi Steffanie atau nama Islam, Liana melakukan kesalahan berat memasuki negara itu secara haram.


“Rintangan ini sebenarnya harus diambil iktibar semua pihak terutama gadis di negara kita.


“Saya berbincang secara diplomasi dengan imigresen Indonesia. Tetapi, mereka menegaskan undang-undang dan kedaulatan negara bukan satu perkara mainan yang boleh diambil ringan.


“Lebih-lebih lagi kes seumpamanya kerap berlaku. Bagaimanapun masih ada ruang berdiplomasi dan biro akan kembali ke Jakarta Isnin ini dalam usaha membawa pulang Liana ke pangkuan keluarga,” katanya ketika ditemui di pejabat Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, di sini, semalam.


Terdahulu, beliau bersama wakil kedutaan membawa gadis terbabit ke pejabat imigresen kira-kira jam 9 pagi.


Menurutnya, dia dapat melihat riak Liana yang terkejut dan takut melihat lokap dipenuhi pelbagai warga asing di pejabat imigresen itu.


Bagaimanapun, katanya, Liana diletakkan di ruang rehat di pusat terbabit atas dasar kemanusiaan serta semangat setiakawan antara Malaysia dan Indonesia. Gadis Iban kini hamil lima bulan sebelum ini dilaporkan memasuki Lombok secara haram 27 Mac lalu mengikuti lelaki Lombok, Tohri Jadi Jaya, 22, sebelum dikesan polis antarabangsa, minggu lalu.




source: http://www.hmetro.com.my/myMetro/articles/Misitergendala_RemajalarikeLombokditahanimigresen/Article

No comments: